BOJE ZA SAJT VAŽNOST BOJA ZA VAŠ POSLOVNI IDENTITIET

Boje za sajt imaju veoma važnu ulogu u izgradnji identiteta vašeg brenda. Ljudi su uglavnom vizuelna bića i boje mogu imati ogroman uticaj na raspoloženje i osećanja. Istraživanja pokazuju da čak 85% potrošača donosi svoje odluke o kupovini na osnovu boje. Na osnovu ovog podatka možemo zaključiti koliko je psihologija boje bitna u predstavljanju vašeg biznisa i vaših proizvoda budućim klijentima i potrošačima.

1. Kako izabrati boje za vaš sajt

U digitalnoj eri u kojoj živimo ne postoji jak i pouzdan brend bez adekvatne prezentacije na internetu. Prva stvar u kreiranju vase prezentacije je da razumete kako boje utiču na ljudske emocije jer su boje moćno komunikaciono sredstvo koje se može koristiti da stimuliše na akciju, utiče na raspoloženje i izazove psihološke reakcije.

Pre nego što počnete birati boje, potrebno je ustanoviti šta vaš brend predstavlja vama i na koji ga način želite predstaviti ostatku sveta. Odgovorite na sledeća pitanja:

Kakve emocije želite izazvati? Šta želite da ljudi osećaju kada pogledaju vaš sajt?

Kakve reakcije očekujete?

Da li je vaš brend ženstven ili muževan?

Da li je ležeran ili ozbiljan? Luksuzan ili pristupačan?

Moderan ili klasičan? Mladenački ili zreo? Glasan ili suptilan?

Do koga želite da doprete i ko su vaši ciljni kupci?

2. Zanemarite svoj lični stav

Ovo je greška koju mnogi prave pri izboru palete boja za sajt. Oni svoj lični stav i ono što im se dopada stavljaju ispred naučno zasnovanih podataka. Naime, ukoliko vi volite plavu boju, verovatno ćete poželeti da baš ta boja bude dominantna u vašoj internet prezentaciji. Ali, ako su vaša ciljna grupa žene, mnogo bi bolje bilo koristiti roze ili ljubičastu boju.

Ovo ne smete da zaboravite! Ne dozvolite da vaš ukus po pitanju boja negativno utče na prodaju, profit i pozicioniranje vašeg brenda.

3. Analizirajte konkurentske sajtove

Možete da naučite puno i od konkurenata iz vaše industrije. Pogledajte bar tri sajta vaših direktnih konkurenata i obratite pažnju na boje koje oni koriste. To će vam pomoći da stvorite sliku o nijansama koje su česte u vašoj industriji. A onda možete da:

  • Iskoristite sličnu kombinaciju boja
  • Uradite nešto sasvim suprotno i istaknete se u odnosu na konkurente.

Na vama je da odlučite koja od ove dve opcije je privlačnija za vas.

4. Koliko boja izabrati za sajt

Iako nema univerzalne formule koja važi za svaki sajt, osnove web dizajna diktiraju nešto što se zove 60-30-10 pravilo.

  • 60 procenata je glavna – dominantna boja
  • 30 procenata je sekundarna boja
  • 10 procenata je boja za akcentovanje.

Kada ovu teoriju uzmemo u obzir možemo pretpostaviti da je idealan broj boja na sajtu tri. To ne znači da uvek morate koristiti tri boje kada dizajnirate sajt, ali to je idealan broj kojem treba težiti. Ukoliko je broj boja veći od četiri, sajt će izgledati prenatrpano ili neuredno.

5. Simbolika boja

Simbolika boja gradila se kroz čitavu istoriju, religiju, verovanja i tradiciju. Svaka nacija i kultura ima svoja tumačenja određene boje. Ipak, globalno gledano, ljudske reakcije na boje su uglavnom iste i to treba iskoristiti u svrhu marketinga, advertajzinga i poboljšanja prodaje uopšte.

Crvena je emocionalno najintenzivnija boja. Ima visoku stopu vidljivosti i zbog toga su saobraćajni znaci i oprema za gašenje požara obojeni u crveno. Često je koriste restorani, jer kako psiholozi tvrde, pojačava osećaj gladi. Korisna je i za naglašavanje popusta jer budi osećaj „urgentnosti“ i tera na akciju, u ovom slučaju kupovinu. Ključna je i u političkim vodama – predstavlja simbol komunista, socijalista i američkih republikanaca. Ipak, u kombinaciji sa crnom može da ima negativnu konotaciju pa se izbegava u izradi internet sajtova, osim ukoliko sadržaj nije namenjen odraslima. Omiljena je boja 7% muškaraca i 9% žena, mrzi je 2% muškaraca i skoro nijedna žena, dok je 9% ljudi smatra jeftinom. U mnogim kulturama predstavlja simbol života. Vizuelno privlači najviše pažnje. Ona pokazuje suprotnost od korporativnog “raspoloženja” i na taj način izražava duh individualnosti.
Zelena je potpuna suprotnost crvene. Poznata je kao najmirnija boja ljudskom oku i često se koristi kao antistres sredstvo. Veoma je moćna u reklamnoj industriji, u kojoj deluje kao „zeleno svetlo na semaforu“. Zelenu boju, prirodno, povezujemo sa prirodom. Osim toga, ova boja je simbol za novac, sreću i zdravlje, a predstavlja i oznaku za rast i napredak. U prodavnicama se zelena boja koristi kao anti-stres sredstvo za kupce, a u politici predstavlja pokret za očuvanje prirode, to jest, enviromentalizam.
Žuta je boja sunca, povezana sa radošću, intelektom, energijom. Privlači pažnju i zbog toga se koristi kao najvažniji element dizajna, pogotovu od strane lanaca brze hrane. Korišćena na crnoj pozadini predstavlja upozorenje, dok na grbovima i zastavama znači odanost. U politici, ona predstavlja liberalni pokret. Ako se preterano koristi može biti uznemirujuća. Muškarci je doživljavaju kao detinjastu i zbog toga je treba izbegavati kod prodaje luksuznih muških proizvoda. Za žutu boju kažu da podstiče komunikaciju i ubrzava rad nervnog sistema.
Narandžasta kombinuje energiju crvene i sreću žute. Povećava protok kiseonika u mozak i podstiče mentalne aktivnosti. Narandžastu, kao i ostale tople boje, povezujemo sa suncem i vatrom, i ona kod nas budi osjećaj entuzijazma. Ovu boju vole avanturisti, ljudi skloni riziku, hedonisti i gurmani. Narandžasta izaziva osjećaj topline, balansa i daje ljudima energiju. U marketingu se često koristi kao poziv na akciju (kupi, rezerviši, prijavi se), i predstavlja mlade, prijateljski raspoložene, opuštene brendove.
Ljubičasta je kroz istoriju poznata kao boja plemstva, luksuza, superiornosti. Čak i danas znači prestiž i ekstravaganciju. Ljubičasta važi za smirujuću boju. Za nju kažu da izaziva osećaj glamura, misterije, bogatstva i arogancije. Ova boja je poznata po tome što su je u prošlosti nosili pripadnici kraljevskih porodica i aristokrate. Stručnjaci kažu da ukoliko imate problem i radite na njegovom rešavanju, trebalo bi da se smestite u neku ljubičastu prostoriju, jer ova boja pospešuje moždane aktivnosti u “problematičnim” situacijama. Ljubičasta poseduje energiju crvene boje ali i stabilnost i pouzdanost plave što dovodi do idealnog balansa. U marketingu ljubičasta predstavlja kreativne i maštovite mlade brendove, dok u politici predstavlja mlade, revolucionarne pokrete. Često se koristi za kozmetičke preparate namenjene lepoti i podmlađivanju. Odlična je za brendove koji se žele pozicionirati na tržištu kao prestižni, maštoviti i luksuzni te žele pokazati javnosti da su otvoreni i puni razumijevanja.
Tirkizna, koja je zapravo mešavina plave i zelene, se poput ljubičaste vezuje za eleganciju i prefinjenost i koristi se uglavnom prilikom dizajniranja nakita.
Plava je boja neba i mora. Simboliše odanost, veru, istinu i raj. Poznato je da na plavu boju bolje reaguju muškarci i oni u njoj vide zrelost i stabilnost. Koriste se za reklamiranje proizvoda koji imaju veze sa čistoćom (sredstva za dezinfekciju, filteri za vodu), vazduhom i morem (klima uređaji, krstarenja). U globalnoj politici predstavlja talas konzervativaca, dok je u SAD koriste demokrate. Treba je izbegavati za reklamiranje hrane, jer prema istraživanjima smanjuje apetit. Plavo je uvek dobar izbor za logo i brend, samo se postavlja pitanje kako se izdvojiti iz mase koja igra na sigurno. Nju koriste brendovi koji žele da povećaju lojalnost i povjerenje svojih potrošača i klijenata.
Roze je ženska boja, devojke je smatraju dobrim izborom kada se radi o kozmetici i garderobi. Sastoji se od kombinacije bele i crvene i predstavlja ženstvenost, osetljivost i nežnost. Dok se ranije koristila za reklamiranje ženskih i dečijih proizvoda, danas je sve više koriste kompanije i iz drugih domena kada žele da ostvare utisak pomeranja granica. Iako roze boju univerzalno povezuju s negom, lepotom te brigom za sebe i druge, potrebno joj je pristupati s oprezom jer ljude najčešće asocira na nezrelost i detinjasto ponašanje. Previše ružičaste može značiti da vam nedostaje čvrsta volja i da se samo zabavljate što nisu baš karakteristike koje želite da se povezuju s vama i vašim brendom.
Bela ima pozitivnu konotaciju. Smatra se bojom savršenstva, nevinosti i devičanstva. Povezuje se s novim počecima, novim prilikama i mogućnostima. Uglavnom se koristi u dobrotvornim organizacijama jer se anđeli, obično, zamišljaju u beloj odeći. Belu boju svi povezuju s čistoćom, zdravljem i svežinom te stoga nije neobično što medicinsko osoblje nosi bele uniforme. Bela poručuje da ste iskreni, otvoreni i da poslujete transparentno. Bela je moderna boja koju rado biraju oni koji vole minimalizam, jednostavnost i ne vole preterano privlačiti pažnju na sebe. Negativne strane bijele boje su u tome što ju je izrazito teško dobro i kvalitetno uklopiti u brendiranje osim ako se ne bavite medicinom. Bela boja zahteva minimalne detalje i jednostavnost u dizajnu. Problem je u tome što je jednostavnost i eleganciju najteže i najskuplje postići pa loše izvedeno brendiranje belom bojom često izgleda jeftino, nedovršeno i kao nešto čemu niste posvetili dovoljno pažnje i vremena.
Crna boja simbolizuje moć, stabilnost i autoritet, a neki stručnjaci tvrde i da je ljudi povezuju sa inteligencijom. U nekim kulturama, crna boja se povezuje za žalošću i zlom, pa je vrlo oprezno treba koristiti u marketingu. Takođe, crna boja, zbog svoje prigušenosti i nedostatka ostalih boja, predstavlja simbol elegancije, prefinjenosti, luksuza i ekskluzivnosti, pa je vrlo često korištena kao boja logoa u svijetu mode (Gucci, Louis Vuitton, Dolce & Gabbana, Prada, Givenchy, i tako dalje). Ljudi je generalno povezuju s bogatstvom, moći i luksuzom. Crna je boja koja privlači oba spola, a ciljate li na visoke cijene, onda je to boja za vas. Odlučite li se za crne boje brenda, to je znak da ne želite privlačiti pažnju i da definitivno niste brend za mase. Takođe, poručujete da ste ekskluzivni i misteriozni. S obzirom da crna boja plaši mnoge ljude i da je povezuju s misterioznošću i nedostupnošću, potrebno je pažljivo raditi brendiranje kako bi poruka bila jasna. Ako imate brend povezan s modom ili luksuzom s crnom ne možete puno pogrešiti posebno ukoliko je kombinujete s belom. Ako se bavite zdravljem, fitnesom, zdravom ishranom, bolje je potpuno zaobići crnu boju.
Srebrna boja se najčešće povezuje s luksuzom iako je više preferiraju muškarci nego žene, a ljude povremeno asocira na materijalizam. Srebrna je odlična boja za brendove koji se bave tehnologijom, dizajnom, futurizmom, modernim, a žele se predstaviti kao puni znanja i zrelosti.
Siva predstavlja boju metala i time asocira na industriju, tehnologiju, intuiciju i snove. Često se povezuje sa stanjem tranzicije – kada se donose zaključci koji nisu ni crni ni beli.
Braon je topla, neutralna boja, uglavnom povezana sa jednostavnošću i zdravljem. Ona je, takođe, najmanje popularna boja kada je reč o brendiranju i jedna od boja koja najmanje privlači ljude. Iako nije vizualno zanimljiva, privlačna niti stimulirajuća boja, ljudi je najčešće povezuje sa  sigurnošću, ozbiljnošću i zrelošću. Ipak većina se slaže da je reč o jako dosadnoj, ružnoj i neprivlačnoj boji koja ljude asocira na zemlju i prljavštinu. Ako želite baš po svaku cenu koristiti braon boju u svom brendiranju, činite to s oprezom, u malim količinama i dobro pogođenom nijansom.

Zlatna, kao i baron boja, nije preterano popularna kada je reč o brendiranju i treba je izbegavati. Ako je baš želite koristiti, onda se fokusirajte samo na detalje jer previše zlatne deluje jako kičasto, nametljivo i šalje pogrešne poruke.

Delite na društvenim mrežama:

Više o TOPSAJTU možete pročitati OVDE

Pre Nego  Što Odete ...

Znamo da nije lako doneti odluku brzo u minut ili dva. Izrada web sajta i Prezentovanje na internetu je kompleksnija tema.

Iz tog razloga  Pozivamo Vas na (on-line) sastanak na kome bismo se mogli upoznati detaljnije porazgovarati

DOZVOLITE DA SE UPOZNAMO I PORAZGOVARAMO

SAČEKAJTE

TEL: 011 40 45 201

Ova Internet stranica koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. 

Korišćenjem ovog sajta se slažete sa korišćenjem kolačića (cookies)

Više o tome možete pronaći u našoj Politici privatnosti i Kolačićima